Se mikä ei tapa – vahvistaa

Vai vahvistaako?

On jotenkin automaattista ajatella, että ihminen, joka on kokenut paljon haastavia asioita, olisi vahva. Ajattelisin, että hän on ennemminkin selvinnyt elossa. Oleellista on se, miten on elossa kaikkien tapahtumien jälkeen.

Kokemus tuo jonkin verran ns. automaattisestikin lisää näkökulmia, joita ajattelen ehdottomasti vahvuudeksi. Kaikkien elämässä tapahtuvien asioiden myötä on kuitenkin mahdollisuus oppia eikä se siltikään aina tapahdu. Ajattelen, että mitä suurempi asia, sitä suurempaa herätystä on tarvittu. Ehkä perusteellisempaa suunnan muutosta.

Valitettavasti kuitenkin toisinaan vaikeat asiat kerääntyvät vain listaksi, joka tukee uhriutumista ja jolla saa ehkä sääliviä katseita, huomiota. Varmasti jokainen on kokenut elämässään samojen asioiden ja tapahtumien toistoa. Kun olisi jotain opittavaa, mutta ei vain opi.

Omalla kohdallani ajattelisin, että minulla on ollut perustavanlaatuisia asioita muutettavana aina suvun taakkakertymistä lähtien. Mukana kannettava ”kärsimyslista” ei luo minulle etuoikeuksia eikä hyviä tekosyitä asioille. Se ei nosta minua jalustalle eikä tee minusta erityistä. Olen kiitollinen kaikista minulle tapahtuneista asioista, koska vihdoista viimein olen tällä nykyisellä tielläni kohti parempaa minua. Ei se kuitenkaan ole välttämättömyys aidosti hyvälle elämälle ja hyvälle ihmisyydelle.

Mietin otsikon sanonnan syntyä. Vaikeista asioista hengissä selvinnyt ihminen voi helposti katkeroitua ja rakentaa itselleen entistäkin paksummat muurit ympärilleen. Miltä se usein näyttää ulkopuolelle? Tunteettomuudelle, järkkymättömyydelle, vahvuudelle? Miehetkään eivät itke, he ovat vahvoja. Mitä tämänkin kaltainen vahvuus oikeasti pitää sisällään? Ainakin omalla kohdalla nämä asiat ovat heittäneet häränpyllyä eivätkä kaikki sanatkaan minulle merkitse sitä, mitä ennen. Sellaista totaalinen kyseenalaistaminen tekee. Olisi kiva tietää, mitä sanonnan ”lähteelle” Nietzschelle tämä lausahdus on merkinnyt.

Jokainen ihminen kokee haasteita elämässä oli ne sitten suuria tai pieniä. Jokainen niistä on mahdollisuus kehittyä. Kehittyä parhaimmaksi versiokseen ja elää oikeasti kliseisen täysillä.

Se mikä ei tapa, pitää elossa. Se, tuleeko vaikeista ajoista vahvemmaksi, on itsestä, halusta ja omasta tietoisuudesta kiinni.

1 thoughts on “Se mikä ei tapa – vahvistaa

  1. Päivitysilmoitus: Vahva nainen –

Jätä kommentti